Pagina's

Over mijn Blog

Op 1 november 2012 startte mijn reis naar de onbekende oorden van het Web 2.0 Op dit blog vertel ik over mijn ervaringen, dit alles in verhouding tot een veilig plekje dicht bij huis: het Speckhok. Net als in real-life reizen zie ik nieuwe, interessante dingen én ontmoet ik mensen. Ik word uitgedaagd, leer en probeer ook anderen enthousiast te maken. Anno 2015 verdiep ik me in mediawijsheid

dinsdag 21 mei 2013

Blog en vrije dag

Pinksteren 2013


Pinksterzondag morgen las ik in het Speckhok een boek van Hella Haase, genietend van de heerlijke warme zon. Pinkstermaandag hakte manlief een mand houtjes. Sarah Kroos twitterde over Herfstvakantie en ik las, bij een brandende houtkachel, mijn tweede boek van het Pinksterweekend. 

Even begreep hij niet waar het schijnsel vandaan kwam, maar zag toen een brandend olielampje aan een haak in de muur hangen. Hij pakte het, hield het voor zich uit en daalde voetje voor voetje de treden af, de lucht van aarde in zijn neus. Er was geen leuning en hij had de grootste moeite om met het koffertje en de lamp zijn evenwicht te bewaren. De muren waren vochtig en hij bibberde van de kou naarmate hij verder afdaalde, voor zijn gevoel tientallen meters diep. Bijna verstapte hij zich op de laatste tree, maar ondanks de tocht bleef het vlammetje branden. Hij bevond zich in een lage gang, de grond bedekt met zand waarin hij voetsporen zag. Toen hij verder liep meende hij geruis van water te horen, een geluid dat steeds sterker werd. De gang daalde en boog naar rechts, het rook nu niet meer naar aarde maar alsof hij in een pissoir was. Plotseling besefte hij dat hij door het oude rioolstelsel van de stad liep, dat enkele jaren geleden nog uitkwam op de Boerenwetering, waar nu het Rijksmuseum stond. 

Passage uit Tomas Ross' zijn boek De Nachtwaker het koningscomplot. Wat een goed getimed 2013 boek (opening Rijksmuseum, troonswisseling) met geweldig geschreven plot. Het verhaal, of de verhalen als je wilt, spelen zich af in 2013, 1879 en 1978 in voornamelijk Amsterdam en Den Haag. Architect Pierre Cuypers, Willem III, Emma, (nazaten van) hofhouding, corrupte politie agenten, AIVD, DKDB spelen een rol in het boek met als zetting o.a. de bibliotheek van het Rijksmuseum. Stoere hoofdpersoon Emma, spil van het plot met onverwachte wending, blijft onwetend over haar afkomst, de lezer niet...

Bij de afdeling Toptitels in de bieb. Binnen een week weer inleveren is geen probleem, want het boek leest als een sneltrein, bere interessant en lekker beeldend door inkijkjes in geschiedenis en kunst, maar heel erg van deze tijd en beslist spannend.
www.debhw.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten